Previous Page  4 / 19 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 4 / 19 Next Page
Page Background

26

27

11

C

Curte interioară în Contrexéville

[1879]

Theodor Aman

(1831, Câmpulung Muscel, Argeş - 1891, Bucureşti)

ulei pe lemn, 15,5 × 24 cm

semnat și datat dreapta jos, cu negru,

"Aman, (18)79"

Valoare estimativă:

€ 15.000 - 25.000

Prețul de pornire se va situa sub valoarea minimă a evaluării

În ultimele două decenii de carieră, Aman avea să își însușească un discurs

pictural mult mai cuprinzător și relevant, utilizând mai ales îmbunătățirile

aduse lucrului prin practicarea gravurii și a desenului în peniță. Este etapa

în care Aman reușește să creeze opere în care își depășește falsa condiție

de academist, lucrează în aer liber, pictează în fața motivului, fără reveniri,

experimentează cu lumina, dar și cu efectele acesteia asupra compozițiilor.

Micile compoziții pe suprafața panelului de lemn reprezintă o componentă

importantă a picturii lui Theodor Aman, scenele de gen sau peisajul fiind

deseori devoalate pe acest tip de suport. Lucrate în special în a doua parte a

carierei, atunci când peisajul primește o importanță mai însemnată, uleiurile

lui Aman ne oferă lesne măiestria picturală, datorată în bună măsură nivelului

ridicat de detaliu și al calității pensulației.

Din ultima decadă a vieții lui Aman ne parvin o serie de lucrări, care, sub lu-

mina contemporaneității, ne relevă cu adevărat importanța ei documentară.

O evoluție evidentă poate fi identificată chiar după 1870, când Aman începea

să finiseze lucrări în atelier, să compună opere de mărimi considerabile, pe

teme profund gândite și chiar să manifeste un interes considerabil pentru

problemele ridicate de plein-air. Schița după natură va deveni una dintre

practicile cele mai aprofundate, procedeu ce aducea schimbări și în desen,

care, sub noile auspicii, devenea mult mai liber, produs al unei mâini mult

mai încrezătoare. Astfel, peisajul începea să ocupe o parte însemnată din

preocupările plastice ale lui Aman, care nu va renunța însă la pictura de gen,

dar va reuși să introducă peisajul în acele compoziții. Peisajul aducea cu

sine și necesitatea unor imagini concrete, astfel călătoria devine un factor

important în dezvoltarea unui bagaj imaginar relevant. Dacă în cazul spațiului

autohton, Bucureștiul și Sinaia reprezintă singurele locuri pe care Aman le

surprinde pe pânze, pentru călătoria în afara granițelor descoperim diverse

itinerarii. Nordul Italiei, Belgia, dar mai ales zonele rurale din Franța pot fi

întâlnite printre ciclurile peisagiste realizate de Aman începând cu 1870.

Bibliografie:

BOGDAN, Radu, Theodor Aman, Ed. De Stat pentru Literatură şi Artă, 1955

IONESCU, Adrian-Silvan[coordonator], "Centenar Theodor Aman", București,

1991

Theodor Aman,

Veneția

Licitația de Art Nouveau și Romantism, Artmark,

2013, adjudecat pentru 20.000 €

O variantă pe pânză a operei se regăsește în colecția

Muzeului Aman, inv.nr. 81.