40
41
39
C
Vânzătoarea de fructe
[1916]
Samuel Mützner
(1884, Bucureşti - 1959, Bucureşti)
ulei pe pânză, 69 × 61 cm
semnat, datat și localizat dreapta jos, cu negru,
"S. Mützner, Portorico, 1916"; semnat, datat și
localizat stânga jos, cu brun, "S. MÜTZNER, 1916,
SANTURCE, P.R."
Valoare estimativă:
€ 15.000 - 25.000
Prețul de pornire se va situa sub valoarea minimă a evaluării
Cel mai probabil opera a participat la expoziția
personală organizată la Casino Español, San Juan,
Puerto Rico, 3 - 15 februarie 1917, atunci când ex-
punea opere realizate în anii 1914-1916.
Opera a participat la expoziția personală Samuel
Mützner, Louis Ralston & Son Galleries, New York,
2 - 24 martie 1917.
Opera este menționată în articolul dedicat expoziției
din martie 1917 în "The Brooklyn Daily Eagle", New
York, 18 martie 1917.
Opera este reprodusă în albumul "Peisajul impre-
sionist în pictura română", Mircea Deac, Editura
Monitorul Oficial, 2009, la pagina 113.
Opera este reprodusă în albumul "Pictorii portre-
tului. Despre orgoliu în artă", Mircea Deac, Editura
Monitorul Oficial, 2013, la pagina 88.
Samuel Mützner,
Creolă din Antile
din “Pictorul Samuel Mutzner în Japonia și Amer-
ica”, Viorica Andreescu în “Studii și cercetări de
istoria artei”, tom 19, nr. 1, pag. 67-82, 1972,
București
Samuel Mützner poate fi lesne caracterizat drept un adevărat globe-
trotter. Chiar dacă eliminăm perioada de studii, când, ca marea majoritate a
studenților la Belle Arte din București, călătorește în capitalele culturale ale
Europei (München și Paris), Mützner avea să își asume un mod de trai extrem
de angrenat cerințelor vremii. Franța primului deceniu al sec. XX - itinerariul
din preajma lui Monet, la Giverny, prima călătorie din nordul Africii (1911), cei
trei ani petrecuți în Insulele Nipone (1912-1915), sejurul newyorkez (1916),
scurta călătorie din Antile, anii petrecuți în Venezuela (1917-1919) sau în
Spania și în zona magrebiană a nordului Africii (1921) punctează circa 15 ani în
care Mützner descoperă, lucrează, expune și influențează mișcări artistice pe
trei continente.
Anul 1916 aduce un interesant, dar scurt moment în cariera pictorului și
anume cele câteva luni petrecute în mica insulă din Arhipelagul Antilelor Mari,
Puerto Rico. La sfatul prietenului său C. Lopez de Tord (vezi Viorica Andreescu,
“Pictorul Samuel Mutzner în Japonia și America” în “Studii și cercetări de is-
toria artei”, tom 19, nr. 1, pag. 77), Mützner părăsea New York-ul în toamna lui
1916, cu certa intenție de a continua înspre sud, având în vedere că în traseul
pictorului urma Venezuela. Impactul arhipelagului Caraibelor avea să fie ime-
diat și, chiar dacă pitorescul nipon încă era prospăt în imaginarul său, Mützner
va realiza atunci unul dintre cele mai interesante și exotice cicluri picturale ale
carierei sale. Cu această ocazie Își înnoiește cromatica, paleta va rezona față
noile tonuri aplicate, iar volumele vor vibra puternic datorită noilor valorilații
umbră-lumină executate aici. Pictează peisaje și mai ales oamenii locului
în San Juan, dar și în Aibonito și Ponce. Compozițiile sunt axate în special pe
studii de expresii și de culoare în care sunt surprinși localnicii: "Fetița din
Aibonito", "Creolă din Antile", "Vânzătoarea de ananas", dar se evidențiază și
cu o serie de scene din piețe sau peisaje insulare.(I.P.)
Bibliografie:
ANDREESCU, Viorica, “Samuel Mutzner”, Ed. Meridiane, 1974
ANDREESCU, Viorica, “Pictorul Samuel Mutzner în Japonia și America” în “Stu-
dii și cercetări de istoria artei”, tom 19, nr. 1, pag. 67-82, 1972, București