Previous Page  11 / 19 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 11 / 19 Next Page
Page Background

40

41

39

C

Vânzătoarea de fructe

[1916]

Samuel Mützner

(1884, Bucureşti - 1959, Bucureşti)

ulei pe pânză, 69 × 61 cm

semnat, datat și localizat dreapta jos, cu negru,

"S. Mützner, Portorico, 1916"; semnat, datat și

localizat stânga jos, cu brun, "S. MÜTZNER, 1916,

SANTURCE, P.R."

Valoare estimativă:

€ 15.000 - 25.000

Prețul de pornire se va situa sub valoarea minimă a evaluării

Cel mai probabil opera a participat la expoziția

personală organizată la Casino Español, San Juan,

Puerto Rico, 3 - 15 februarie 1917, atunci când ex-

punea opere realizate în anii 1914-1916.

Opera a participat la expoziția personală Samuel

Mützner, Louis Ralston & Son Galleries, New York,

2 - 24 martie 1917.

Opera este menționată în articolul dedicat expoziției

din martie 1917 în "The Brooklyn Daily Eagle", New

York, 18 martie 1917.

Opera este reprodusă în albumul "Peisajul impre-

sionist în pictura română", Mircea Deac, Editura

Monitorul Oficial, 2009, la pagina 113.

Opera este reprodusă în albumul "Pictorii portre-

tului. Despre orgoliu în artă", Mircea Deac, Editura

Monitorul Oficial, 2013, la pagina 88.

Samuel Mützner,

Creolă din Antile

din “Pictorul Samuel Mutzner în Japonia și Amer-

ica”, Viorica Andreescu în “Studii și cercetări de

istoria artei”, tom 19, nr. 1, pag. 67-82, 1972,

București

Samuel Mützner poate fi lesne caracterizat drept un adevărat globe-

trotter. Chiar dacă eliminăm perioada de studii, când, ca marea majoritate a

studenților la Belle Arte din București, călătorește în capitalele culturale ale

Europei (München și Paris), Mützner avea să își asume un mod de trai extrem

de angrenat cerințelor vremii. Franța primului deceniu al sec. XX - itinerariul

din preajma lui Monet, la Giverny, prima călătorie din nordul Africii (1911), cei

trei ani petrecuți în Insulele Nipone (1912-1915), sejurul newyorkez (1916),

scurta călătorie din Antile, anii petrecuți în Venezuela (1917-1919) sau în

Spania și în zona magrebiană a nordului Africii (1921) punctează circa 15 ani în

care Mützner descoperă, lucrează, expune și influențează mișcări artistice pe

trei continente.

Anul 1916 aduce un interesant, dar scurt moment în cariera pictorului și

anume cele câteva luni petrecute în mica insulă din Arhipelagul Antilelor Mari,

Puerto Rico. La sfatul prietenului său C. Lopez de Tord (vezi Viorica Andreescu,

“Pictorul Samuel Mutzner în Japonia și America” în “Studii și cercetări de is-

toria artei”, tom 19, nr. 1, pag. 77), Mützner părăsea New York-ul în toamna lui

1916, cu certa intenție de a continua înspre sud, având în vedere că în traseul

pictorului urma Venezuela. Impactul arhipelagului Caraibelor avea să fie ime-

diat și, chiar dacă pitorescul nipon încă era prospăt în imaginarul său, Mützner

va realiza atunci unul dintre cele mai interesante și exotice cicluri picturale ale

carierei sale. Cu această ocazie Își înnoiește cromatica, paleta va rezona față

noile tonuri aplicate, iar volumele vor vibra puternic datorită noilor valorilații

umbră-lumină executate aici. Pictează peisaje și mai ales oamenii locului

în San Juan, dar și în Aibonito și Ponce. Compozițiile sunt axate în special pe

studii de expresii și de culoare în care sunt surprinși localnicii: "Fetița din

Aibonito", "Creolă din Antile", "Vânzătoarea de ananas", dar se evidențiază și

cu o serie de scene din piețe sau peisaje insulare.(I.P.)

Bibliografie:

ANDREESCU, Viorica, “Samuel Mutzner”, Ed. Meridiane, 1974

ANDREESCU, Viorica, “Pictorul Samuel Mutzner în Japonia și America” în “Stu-

dii și cercetări de istoria artei”, tom 19, nr. 1, pag. 67-82, 1972, București