Previous Page  20 / 24 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 20 / 24 Next Page
Page Background

Diverse

20

Frumoasă şi mândră, puternică şi

elegantă, Dodge Challenger-ul a fost

şi rămâne una dintre cele mai iubite

maşini americane, fiind supranumită de

fani The Highway Star!

Clasicul Dodge Challenger cucerea

demult inimile iubitorilor de maşini,

ca vedetă în Vanishing Point, un

celebru road movie din 1971 în regia

lui Richard Sarafian. Scenariul filmului

aduce în prim plan Challengerul prin

cursa iniţiată de Kowalski, eroul care

lucrează pentru o firmă ce se ocupă cu

livrarea de maşini. Personajul are de

livrat un Dodge

Challanger alb din statul Colorado

până în San Francisco şi îi vine ideea

să pună un pariu că va livra maşina în

mai puţin de 15 ore. Datorită vitezei

şi unor incidente pe drum, poliţia

rutieră porneşte în urmărire pentru a-l

prinde. În aventura sa, Kowalski este

“ghidat” de Super Soul, un DJ orb care

deţine un scaner conectat la aparatele

poliţiei, iar pe drum întâlneşte diverse

personaje care îl vor ajuta să scape.

Datorită succesului acestui film, clasicul

Dodge Challenger alb a ajuns să fie

considerat un simbol al libertăţii.

Modernul Dodge Challenger SRT8

392, modelul din 2011, continuă să

seducă prin linia designului şi cucereşte

pasionaţii de automobile prin dotările

de care dispune. Frumoasa cu muşchi

are două motoare noi, Chrysler

corporate V6 Pentastar şi Hemi 392.

V6 de 3.6 litri este un propulsor high-

tech cu 305 cai putere şi 268 lb-ft de

cuplu. Hemi 392 6.4 litri este evaluat la

470 cai putere şi 470 lb-ft de cuplu şi

datorită opririi pe cilindru (pe versiunea

automată), acesta bate performanţa

motorului mai mic SRT8 de 6.1 litri din

2010. Cutia automată cu cinci trepte a

înlocuit pe cea cu patru trepte, iar un

cutoff la combustibilul de decelerare

are menirea să îmbunătăţească

consumul de benzină pe kilometraj.

Faptul că noul motor de 6.4 litri Hemi

este estimat a genera în jur de 470-500

CP, în funcţie de aplicaţie, înseamnă o

creştere semnificativă în putere. Preţul

frumoasei bestii din 2011 este calculat a

fi între 25.495 USD şi 43.680 USD, pentru

cine se încumetă să o îmblânzească!

Respect Media

The Highway Star

Dodge Challenger SRT8 392 din 2011

Una dintre cele mai renumite băuturi

distilate din lume, whisky-ul, numit în

galică “uisge beatha” sau “apa vieţii”, are

un trecut învăluit în mister, neexistând

documente clare care să ateste când şi

unde s-a produs pentru prima dată.

Din câte se ştie, istoria producerii

whisky-ului este legată de trecutul

a două ţări, Irlanda şi Scoţia. În urma

căderii Imperiului Roman de Apus din

476 d.Ch., mulţi credincioşi creştini

s-au refugiat în Irlanda, unde şi-au

răspândit cunoştinţele în diverse

domenii, printre care şi cele legate de

distilare. Cunoştinţe despre distilare au

fost aduse şi dinspre Orientul Mijlociu

de către călugării care călătoreau să

răspândească Evanghelia, în urma

revelaţiilor Sfântului Patrick, despre care

se spune că a fost de origine scoţiană.

De-a lungul timpului, abaţiile şi

mănăstirile au dezvoltat şi perfecţionat

tehnica distilării, parte integrantă din

activitatea agricolă a monahilor, care

supuneau fermentării surplusul de

cereale pentru a obţine băutura numită

uis-ge sau uisce beatha (în galică „apa

vieţii”). Treptat, numele băuturii a

devenit “uisce”, “uiskie” sau “ushky”,

pentru a ajunge în sfârşit whisky în

Scoţia şi whiskey în Irlanda.

Primul document în care se atestă o

băutură alcoolică distilată din orz da­

tează din 1494: este vorba de “Registrul

conţilor scoţieni” care atestă o cantitate

de 8 boli (echivalentul a 25 kg) de

malţ – 8 boluri de malţ fiind suficiente

pentru a produce 1500 de sticle -

destinată fratelui John Corr pentru

realizarea unei acqua vitae. În secolul

16, datorită desfiinţării mai multor

mănăstiri, monahii au fost nevoiţi să

îşi câştige existenţa în lume şi au făcut

ceea ce ştiau, au produs whisky: începe

răspândirea la scară largă a producerii

băuturii, iar whisky-ul devine extrem

de popular în Scoţia.

În secolele 16 şi 17, procesul distilării

se perfecţionează, ajungându-se la

varianta care se utilizează şi acum. La

începutul secolului 17, popularitatea

în creştere a whisky-ului determină

Parlamentul scoţian să introducă taxe

pe malţ şi pe produsul final; aceste

taxe au fost prea mari pentru mulţi

producători, care s-au văzut constrânşi

să îşi continue activitatea în secret

– începe astfel perioada misterioasă

a producerii ilicite a whisky-ului.

Pentru a impiedica activitatea ilegală

a acestor producători, s-au angajat

colectori de taxe, care îi căutau pe cei

care produceau whisky în secret fără

să plătească impozitele obligatorii,

deseori terminate cu conflicte.

Contrabanda cu whisky a crescut,

dezvoltându-se diverse şi ingenioase

tehnici pentru a ascunde producerea

şi distribuirea acestei băuturi în secret.

Contrabanda a durat aproximativ 150

de ani. În anul 1823, guvernul scoţian

legalizează producerea whisky-ului prin

introducerea unei legi care a stabilit că

producătorii acestei băuturi trebuiau

să platească o taxa fixă pentru licenţă

de doar 10 lire sterline pentru fiecare

galon de whisky. Imediat contrabanda

a încetat, iar whisky-ul scoţian a început

să fie produs legal, ajungând să se

răspândească şi să fie apreciat în toată

lumea. Să-l consumăm aşadar, cu

plăcere şi responsabilitate.

Istoria producerii whisky-ului

Origini scoţiene şi irlandeze