42
43
29
Țărăncuță
Nicolae Grigorescu
(1838, Pitaru, Dâmboviţa - 1907, Câmpina)
ulei pe pânză, 40,5 × 27 cm
semnat ilizibil dreapta jos, cu roșu,
Grigorescu
Valoare estimativă:
€ 20.000 - 30.000
Prețul de pornire se va situa sub valoarea minimă a evaluăriii
Opera a făcut parte din expoziţia "Valori artistice
reprezentative din colecţii bucureştene", Muzeul
Naţional de Artă al României, Bucureşti, 2002.
Nicolae Grigorescu
, Ciobănaș pe Valea Doftanei
Licitația Colecției Dr. Ioan Chisăliță, Artmark, 2013,
adjudecat pentru 50.000 €
Arta lui Grigorescu din ultimii zece ani de viaţă înfăţişează acel rafinament,
rezultat al folosirii nuanţelor luminoase ce par a transforma fenomenele din
natură. Problematica luminii a fost îndelung studiată de către Grigorescu, sub
toate aspectele sale, iar arta acestuia nu are nicio tendinţă spre abstractizare.
Fără vreo apartenenţă la domeniul raţionalului, creaţia lui Grigorescu este re-
zultatul propriilor observaţii făcute în mijlocul naturii. Lumina poate fi o feerie
pentru spectator, însă în realitate aceasta este la fel de concretă ca şi forma
care de altfel există, pentru pictor, în funcţie de lumină. Cu aceste tendinţe,
adăugate la marile sale realizări, ultimii ani ai creaţiei grigoresciene au marcat
apogeul artei sale.
Liric prin intermediul propriilor sentimente – aşadar, impresionist – Nicolae
Grigorescu a transmis acelaşi lirism şi operei sale de maturitate. Pentru pic-
torul impresionist, cerul, pământul, întregul cosmos sunt culoare, sunt tuşe
în nuanţe diferite sub efectul luminii soarelui. Uşoara atingere a tuşelor de
culoare este ca o delicată notă dintr-o melodioasă vocaliză. Există o diferenţă
substanţială între impresionismul francez şi realizările lui Grigorescu. Pentru
acesta din urmă, subiectele tablourilor sale nu au acel aspect „pulverizat”, ca
efect al razelor soarelui. Grigorescu adoptă tehnica plein-air-ului, pe care o
stăpâneşte prin mijloace proprii, ce se detaşează atât de arta maeştrilor de la
Barbizon, cât şi de cea a impresioniştilor. Pentru acesta, pictura a fost înainte
de toate o artă a culorilor, în care pictorul român a urmărit transfigurarea
motivului cu ajutorul senzaţiilor date de lumină.
Centru al naturii, tânăra țărăncuță prezentă în opera de față, databilă în
ultimul deceniu de creație a pictorului, se comportă firesc, fără gesturi care să
elude de la reprezentarea ţăranului/țărăncuței, acea atitudine de reculegere
specifică primelor opere grigoresciene - unde se resimţea ceva din spiritul lui
Millet. Ea formează un cadru unic cu pământul dealurilor, cu copacii, cu linia
cerului reprezentat, cărora le aparţine în mod intim. Cu o mare sinceritate
şi pasiune, cu acea trăire profundă a temelor sale rurale, Nicolae Grigor-
escu a reuşit să surprindă exact imaginea vie, specifică ţării sale, pe care
nimeni – aşa cum consemna Nicolae Iorga – „n-a fost în stare să ni spuie....
că ţara noastră, ţara neamului nostru are acest cer, această lumină, aceste
perspective şi că fiii ei cei mai adevăraţi, sub pânzăturile lor aspre, au, când
sunt veseli, acest zâmbet şi acest înţeles în ochii adânci atunci când îi fura
taina vieţii sau a firii.” (din DRĂGUŢ, Vasile, FLOREA, Vasile, GRIGORESCU, Dan,
MIHALACHE, Marin, „Pictura românească în imagini”, Ed. Meridiane, Bucureşti,
1970, p. 152)
Bibliografie:
BREZIANU, Barbu, ”Nicolae Grigorescu”, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1987
DRĂGUŢ, Vasile, FLOREA, vasile, GRIGORESCU, Dan, MIHALACHE, Marin, “Pictura
românească în imagini”, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1970)
ENACHE, Monica (şi alţii), ”Grigorescu – pictor al naturii, (catalog)”, MNAR,
2008
VLAHUŢĂ, Alexandru, ”Pictorul Nicolae Grigorescu. Viaţa şi opera lui”, Ed. Casa
Şcoalelor, Bucureşti, 1910