Previous Page  7 / 73 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 7 / 73 Next Page
Page Background

110

111

Sabin Bălaşa

(1932, Dobriceni, Olt - 2008, București)

Pasiunea pentru mitul românesc, pentru

basm și pentru imaginarul mistic l-a condus

pe Sabin Bălașa spre o operă învolburată și

misterioasă. Tradusă privitorului prin paleta

mai mereu coordonată de acel albastru tipic,

creația lui Bălașa ne poartă într-o lume a

fantasmelor picturale. Celebru și prin pictura

monumentală - Sala Pașilor Pierduți sau

Biblioteca ASE, Bălașa rămâne finalmente un

făuritor de basm și magie.

Norii copilăriei

Licitația nr. 7, Goldart

iulie 2008, București

16.111 €

Bibliografie:

DEAC, Mircea, “Sabin Bălaşa”, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1987

Opera lui Sabin Bălaşa răspunde, pe de o parte, unei satisfacţii

subiective, iar pe de altă parte, unei necesităţi de afirmare a realităţii

obiective. Această situaţie decurge din “cosmosul” intrinsec specific

fiecărei lucrări: simbioza culorilor cu subiectul; contextul celest în

care îşi plasează acţiunea şi personajele; simbolurile şi metaforele

vizuale sugerând tinereţea, viaţa, pacea, dragostea etc; asceza

spirituală asociată culorii albastre, predominantă în fiecare lucrare.

Fantasticul în opera lui Sabin Bălaşa apare lucid şi verosimil, cu forţă

de impresionare asupra publicului, aşa cum afirma artistul, în spiritul

“romantismului cosmic”. În "Dimensiunile unui romantism cosmic",

Teodor Redlov afirma că suntem “în faţa unei lumi veşnic aurorale,

unde totul e propmisiune, unde totul e înălţare, unde toate împlinirile

sunt posibile”.

Asupra personajelor lui Sabin Bălaşa, majoritatea lor fete tinere, au

apărut multiple discuţii. De exemplu, Eugen Barbu afirma că “femeile

sale pot fi Muze bune ale ploilor, Zeiţe atletice ale Rodului, corpuri

ce respiră Senzaţie şi Dorinţă”. De altfel, figura umană este tema

esenţială a picturii lui Sabin Bălaşa, artistul preferând figura umană

(feminină) care inspiră tinereţe şi fericire. (I.C.)

263

Fecioara

[1986]

ulei pe pânză, 38 × 55 cm

semnat şi datat dreapta jos, cu albastru,

Sabin Bălașa, (19)86

Valoare estimativă:

€ 3.000 - 5.000

Prețul de pornire se va situa sub valoarea minimă a evaluării

264

Surorile

[1982]

ulei pe pânză, 47 × 56 cm

semnat şi datat stânga jos, cu albastru,

Sabin Bălaşa, (19)82

Valoare estimativă:

€ 5.000 - 8.000