169 | Camil Ressu 1880, Galaţi - 1962, Bucureşti Maternitate ulei pe carton, 69 × 49 cm, semnat lateral stânga, cu negru, „C. Ressu” € 10.000 - 18.000 Preocupat încă de la început de frământările sociale ale epocii sale, artistul Camil Ressu așează viața de la sat în centrul creației sale, conducând astfel școala românească spre noi expresii. Cunoaște revelația satului românesc în preajma anului 1909, la Vla- ici, unde este invitat de Alexandru Bogdan-Pitești, binecunoscutul mecena al artiștilor, al compozito- rilor și al literaților, pentru a se alătura cercului de artiști și unde va continua să revină până spre anul 1923. Lansarea sa ca artist va avea loc anul urmă- tor, în 1910, în cadrul societății Tinerimea Română, expoziție de mare vervă prin prisma avântului pe care îl aducea, prin includerea unei retrospecti- ve restrânse de Andreescu, alături de expunerea „Cumințeniei pământului” a lui Brâncuși, eveni- mente ce produceau un adevărat reviriment în arta românească modernă. În cadrul expoziției, Ressu expunea cinci lucrări, dintre care trei compoziții și două peisaje realizate la Vlaici. Înzestrat cu un de- sen viguros, artistul va crea compoziții adânci, ce se disting prin coeziune, echilibru și monumentali- tate, precum „Odihnă la câmp”, realizată de artist în preajma anilor 1927-1928, ce derivă dintr-o compoziție anterioară, „Cosași odihnindu-se”, re- alizată în anul 1923, în satul Ilovăț (Mehedinți). Una din scenele polarizante ale acestei lucrării este sce- na maternă, în jurul căreia artistul va concepe mai multe studii premergătoare, în cărbune, creion și ulei, realizate în perioada 1920-1921 (parte din ele prezente ulterior la expoziția retrospectivă din 1981), evidențiind nuanțe simbolice asupra esenței vieții și a continuității. (G.M.) Camil Ressu alături de Dimitrie Paciurea în cadrul expoziției Tinerimii Artistice, 1914. Camil Ressu, Maternitate Licitația de Toamnă, Artmark, 2014, adjudecat pentru 15.000 € Bibliografie: Popa Eugen, „Amintiri despre Ressu”, Arta, Anul XXVIII, Nr. 8, 1980, p. 12-15. Drăguț Vasile, „Semnificația majoră a picturii monu- mentale”, Arta Plastică, Anul 6, Nr. 2, 1959, p. 36. Schobel Doina, Catalogul „Expoziției retrospective Camil Ressu. Pictură și grafică”, Muzeul de Artă al Republicii Socialiste România, București, 1981-1982. 190 191

RkJQdWJsaXNoZXIy ODMzMzU=